Luotettavuus ja uskottavuus keikkatyössä - FREE! Talent

Saamme toisinaan kuulla palvelustamme ostoja harkitsevilta, että ei löytynyt ”sopivaa tekijää”. Kun käymme tietoja läpi, niin sopivia tekijöitä on useita. Jostain syystä asiakas ei vain ole heistä pitänyt. Usein esille nousee se, että käyttäjän profiili ei ole ollut asiakkaan mielestä luotettava tai uskottava.

Joten päätimme kirjoittaa lyhyen ohjeistuksen siihen, miten saat profiilistasi ja muutoinkin nettinäkyvyydestäsi ostajien kannalta paremman.

Mitä luotettavuus on?

Suomalaisessa kulttuurissa luotettavuus on yleensä rakentunut läheisyyden ympärille. Alueellisuus on turvannut sen, että palveluntarjoajaan on voinut luottaa – kun muutoin hänellä ei olisi asiakkaita.

Työelämän murroksessa tämä läheisyys on helposti jäänyt pois ja palveluita kuten tuotteitakin myydään globaalisti. Siinä kilpailussa on vaikeaa pärjätä.

Joten miksi yrittää olla kaikkialla, kun voi keskittyä alueelliseen toimintaan. Älä siis yritä olla koko Suomen osaaja, vaan kerro profiilissasi millä alueella sinut tunnetaan (tai tullaan tuntemaan) erinomaisena tyyppinä.

Vanhuksen on mukavampaa hankkia palveluita naapurilta kuin toisen kylän tyypiltä, johon ei uskalla luottaa. Tässä ei ole kyseessä ihonväriin tai mihinkään muuhunkaan liittyvä asia, vaan alueellisuus. Kannatamme usein kotikylämme urheilujoukkuetta, yrityksiä ja henkilöitä. Tee siis itsestäsi alueesi supersankari.

Mitä on uskottavuus?

Jos väität osaavasi kaiken, et todennäköisesti osaa mitään. Joten rajaa profiilissasi ja tarjonnassasi asioita pois. Jos siivoat, voit rehdisti sanoa, että siivoat ensisijaisesti omakotitaloja, huoneistoja tai toimistoja esimerkiksi. Jos teet lastenhoitoa, niin on uskottavampaa kertoa mikä ikäryhmä sopii sinulle parhaiten.

Ole siis oman alueesi tietyn palvelun superosaaja. Jos väität olevasi Suomen paras myyjä, ei sitä usko kukaan. Jos taas kerrot profiilissasi, että olet Hangon paras kasvotusten tehtävän kuluttajamyynnin tekijä, niin väitteesi on uskottava. Uskottavuus rakentuu myös ajan kanssa. On järkevää kertoa suoraan, minkä tasoinen tekijä olet. Jos et ole tehnyt kasvotusten yhtään kuluttajamyyntiä, mutta haluat sitä palvelua tarjota – kerro muista piirteistäsi, jotka tukevat tekemistä.

Ehkä olet sosiaalinen, ehkä sinua sanotaan maailman mukavammaksi Henriksi, tai ihan mitä tahansa muuta. Kerro miksi haluat jotain palvelua tarjota ja miksi olet siinä hyvä.

Myynti-ilmoituksesta

Sinun pitää olla asiakastasi parempi jollain mittarilla siinä, mitä hänelle tarjoat. Ehkä sinulla on enemmän aikaa tehdä asiaa, ehkä olet tehnyt sitä pitkään tai ehkä sinulla on oikea persoona siihen.

Siivousilmoitus esimerkki

Kylämme kovin siivoaja, kun omakotitalosta pitää saada säihkyvä.

Olen vuosien ajan siivonnut kylällämme koteja ja nyt on sinun asuntosi vuoro. Tilaa ensimmäiselle käynnille, käydään yhdessä läpi mitä on järkevää tehdä ja siivoan pari tuntia tarjoushinnalla. Voit hävitä vain muutaman kympin ja samalla saat takuulla kauniimman kodin.

Joten ota yhteyttä ja tehdään elämästäsi helpompaa. Toimin 10 kilometrin säteellä ja vielä aikatauluun mahtuu muutama mukava asiakas lisää.

Siivoan ensisijaisesti omakotitaloja, koska asun sellaisessa itsekin. Tiedän miten saada eteisestä kutsuva, olohuoneesta mukava ja keittiöstä kiiltävä. Siivoan ensisijaisesti kotoasi löytyvillä välineillä ja -aineilla, että voit luottaa siihen, että ei ole vääriä tuoksuja ilmassa siivouksen jäljiltä. Ilmoitathan jos haluat minun tuovan siivousvälineet ja -aineet. 

Rekisteröidy palveluun